Rancangan Pengajaran Harian
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
(Pemulihan Khas)
Masa : 9:00pagi –
10:00pagi
Kelas : 3 Kuning
Bil
Murid : 4 Orang
Tajuk : Perkataan KV + KV + KVK
Kemahiran : 1)
Mengeja dan membunyikan Perkataan KV +
KV + KVK
2) Memadankan Kad Perkataan KV + KV + KVK dengan kad gambar
yang sesuai.
3) Menyatukan dua suku kata untuk
membentuk Perkataan KV +
KV + KVK berdasarkan kad gambar.
KV + KVK berdasarkan kad gambar.
Hasil
Pembelajaran: Selepas sesi pengajaran
dan pembelajaran, murid dapat:
1) Mengeja dan membunyikan Perkataan KV + KV + KVK dengan
betul.
betul.
2) Memadankan Kad Perkataan KV + KV + KVK dengan kad gambar yang sesuai dengan
betul.
3) Menyatukan dua suku kata membentuk
Perkataan KV + KV + KVK
berdasarkan kad gambar dengan betul.
berdasarkan kad gambar dengan betul.
Bahan
Bantu Mengajar : Kad Perkataan KV
+ KV + KVK, kad gambar, Kad suku Kata
KV dan KVK.
KV dan KVK.
Unsur
KBKK :
Menghubungkaitkan, menjana idea.
Nilai
MurnI :
Berani mencuba, yakin, menumpu perhatian, bekerjasama.
Langkah/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
||||||
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
murid
|
||||||||
Set Induksi
( 3 minit )
|
Tayangkan kad gambar
Contoh:
Gambar 1
Gambar 2
Gambar 3
|
1.
Guru
menunjukkan sampul surat yang besar.
2.
Guru
meminta setiap murid mengambil 2 keping kad gambar dalam sampil surat besar.
3.
Guru
meminta murid cuba menamakan benda-benda dalam kad gambar yang diambil oleh
rakan.
4.
Guru
meminta murid yang memegang kad gambar mengatakan sama ada rakan menyebut
dengan betul atau sebaliknya.
5.
Guru
membetulkan jika terdapat kesalahan.
|
1.
Murid
mengambil 2 keping kad gambar dalam sampul surat besar yang guru berikan.
2.
Murid
cuba menamakan benda-benda dalam kad gambar yang diambil oleh rakan.
3.
Murid
memegang kad gambar diminta mengatakan sama ada rakan menyebut dengan betul atau sebaliknya.
|
BBM:
Kad Gambar, sampul surat besar
Unsur KBKK: -
Penilaian:
Dapat menamakan benda-benda dalam kad gambar.
Nilai Murni:
Yakin
|
|||||
Langkah 1
( 16 minit )
|
Kad Perkataan KV + KV + KVK
Contoh:
|
1.
Guru
menunujukkan Kad-kad Perkataan KV +
KV + KVK
2.
Guru
membimbing murid mengeja dan membunyikan Perkataan-perkataan KV + KV + KVK.
3.
Guru
meminta murid membunyikan Perkataan-perkataan KV + KV + KVK secara berkumpulan dan individu.
4.
Guru
meminta murid menjelaskan maksud Perkataan-perkataan KV + KV + KVK yang ditunjukkan itu.
5.
Guru
membetulkan jika terdapat kesalahan
|
1.
Murid
melihat Kad-kad Perkataan KV +
KV + KVK yang
ditunjukkan oleh guru.
2.
Murid
mendengar dengan teliti semasa guru mengeja dan membunyikan Perkataan-perkataan
KV + KV + KVK.
3.
Murid
membunyikan Perkataan-perkataan KV +
KV + KVK secara
berkumpulan dan individu.
4.
Murid
menjelaskan maksud Perkataan-perkataan KV + KV + KVK yang ditunjukkan itu.
|
BBM:
Kad Perkataan KV + KV + KVK
Unsur KBKK:
Menghubungkaitkan
Nilai Murni:
Berani Mencuba
|
|||||
Langkah 2
( 20 minit )
|
Memadankan Kad Perkataan
KV + KV + KVK dengan gambar
yang sesuai.
Contoh:
|
1.
Guru
mengedarkan kad-kad
gambar dan kad-kad
Perkataan KV + KV + KVK
kepada setiap murid
2.
Guru
meminta murid memadankan kad Perkataan KV + KV + KVK
dengan kad gambar yang sesuai.
(melekatkan di papan putih)
3.
Murid
menyebut perkataan yang telah dilekat.
4.
Murid
yang memadan dengan betul padanannya akan diberi hadiah.
5.
Guru
membetulkan jika terdapat kesalahan.
6.
Guru
meminta murid menyebut perkataan yang dipadan bersama.
|
1.
Murid
mendengar arahan yang
diberikan oleh guru.
2.
Murid
kumpulan memadankan k
kad-kad Perkataan
KV + KV + KVK yang sesuai dengan kad-kad
gambar yang diberikan dan kemudian melekatkan pada papan putih
3.
Murid
menyebut perkataab yang dilekat.
4.
Murid
menyebut padanan yang dibuat bersama.
|
BBM:
Kad-kad Perkataan
KV + KV + KVK
Kad-kad gambar
Unsur KBKK:
Menjana idea
memadankan
Penilaian:
- Memadankan kad-kad gambar dengan
kad-kad
Perkataan KV + KV + KVK
Dengan betul.
Nilai Murni:
Bekerjasama
|
|||||
Langkah 3
( 16 minit )
|
Membentuk Perkataan KV + KV + KVK dengan menyantumkan tiga suku
kata berdasarkan kad
gambar.
Contoh:
|
1.
Guru
membahagikan murid dalam 2 kumpulan.
2.
Guru
menunjukkan kad-kad suku kata KV dan KVK.
3.
Guru
meminta murid membunyikan suku
kata yang ditunjukkan.
4.
Guru
mengedarkan kad-kad suku kata dan kad manila kepada setiap kumpulan.
5.
Guru
meminta murid membincang dalam kumpulan masing-masing untuk mencantumkan 3
suku kata untuk membentuk perkataan bedasarkan kad gambar yang dilekat pada
kad manila yang diedarkan.
6.
Murid
membentangkan hasil kerja di hadapan.
7.
Guru
membetulkan jika
terdapat
kesalahan.
8.
Guru
meminta murid membunyikan Perkataan-perkataan yang telah dicantumkan itu.
|
1.
Murid
masuk dalam kumpulan masing-masing.
2.
Murid
memerhatikan kad-kad suku kata KV dan KVK yang guru tunjukkan.
3.
Murid
membunyikan suku kata
yang ditunjukkan itu.
4.
Murid
diminta membincnag dalam kumpulan masing-masing untuk mencantumkan 3 suku
kata untuk membentuk perkataan bedasarkan kad gambar yang dilekat pada kad
manila yang diedarkan.
5.
Murid
membentangkan hasil kerja di hadapan.
6.
Murid
membunyikan perkataan-perkataan yang telah dicantum.
|
BBM:
Kad-kad suku kata KV Kad-kad suku
kata KVK
Kad-kad gambar
Unsur KBKK:
Menghubungkaitkan
Penilaian:
- menyamtukan suku kata membentuk perkataan dengan betul.
Nilai Murni:
Menumpu perhatian
Berani mencuba
|
|||||
Penutup
( 5 minit )
|
Pengukuhan
1.
Membaca
Perkataan
KV +
KV + KVK
2.
Menyiapkan
lembaran kerja
|
1.
Guru
mengimpas kad-kad Perkataan KV +
KV + KVK.
2.
Guru
meminta murid membaca Perkataan KV +
KV + KVK.
3.
Guru
mengedarkan lembaran kerja.
4.
Guru
menjelaskan kehendak lembaran kerja.
5.
Guru
membimbing murid yang lemah.
|
1.
Murid
memerhati kad-kad Perkataan KV +
KV + KVK yang
guru imbaskan.
2.
Murid
membaca bersama.
3.
Murid
mendengar denga teliti penjelasan tentang lembaran kerja yang diedarkan.
4.
Murid
menyiapkan lembaran kerja.
|
BBM:
Kad Perkataan KV + KV +
KVK
Lembaran kerja
Unsur KBKK:
Menjana Idea
Menyelesaikan masalah
Penilaian:
Dapat membaca dan menyiapkan lembaran kerja dengan betul.
Nilai Murni: Rajin
|
No comments:
Post a Comment